Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (SEO) deel 1: Basics

De term “Zoekmachine Optimalisatie” in het Engels “Search Engine Optimisation” en afgekort “SEO” hoor je tegenwoordig overal op het internet vallen. Het is een term die de optimalisatie van je website voor zoekmachines aanduid. Daarnaast is SEO ook één van de belangrijkste aspecten voor het succesvol maken van een website. Toch blijft het veelbesproken onderwerp voor een deel een internetmysterie want als je de zoekmachines op de juiste manier weet te bespelen is het kat en muis spelletje over. Dit mag van Google, Bing, Yahoo of welke zoekmachine dan ook natuurlijk nooit gebeuren waardoor ze hun engines dagelijks tweaken en finetune om zo jouw website optimalisatie voor te blijven. Over welke SEO basics wil je meer weten?

Meta tags Headings/kopteksten
Friendly URLs Content voor Google & gebruikers
301 redirects


Enkele SEO regels die gelden voor elke website

Om succesvol te zijn online is het belangrijk om enkele basis SEO regels te volgen op je website. Deze SEO regels zorgen ervoor dat een willekeurige zoekmachine jouw website informatie kan en correct kan uitlezen. Ze hebben namelijk geen visuele cognitieve eigenschappen zoals mensen die in één oogomslag kunnen zien wat er op de website te vinden is. Om Google toch een setje ogen mee te geven moeten er enkele punten geoptimaliseerd en aangeduid worden in de website. Hierdoor kan de zoekmachine crawler (een bot die dag en nacht websites doorzoekt) in een milliseconde zien waar hij te maken mee heeft. De volgende vijf punten zijn de basis voor elke succesvolle website.

1. Implementeer meta tags

De enige meta tags die een must zijn voor elke website is de title en description tag. Deze meta beschrijvingen vertellen de crawlers de kern van de webpagina of website. Daarnaast zien gebruikers de titel en beschrijving terug in resultaten van Google (Search Engine Results Pages afgekort SERPs) als ze bijvoorbeeld zoeken op een zoekterm waarop jij wilt scoren. In feite zijn de meta tags jouw reclamebord in Google die een potentiële nieuwe klant moet lokken, maak de tekst dus zo aantrekkelijk mogelijk met de keywords (hoofdzoektermen) van je webpagina.

SERP meta tags

De title en description tags worden altijd geplaatst bovenin de pagina tussen de head tags. De title tag mag niet langer zijn dan 50-60 karakters (spaties meegeteld) want anders knipt Google (belangrijkste zoekmachine) een deel van de titel af. De meta description mag maximaal ongeveer 155 karakters (spaties meegeteld) lang zijn om dezelfde reden. Hieronder zie je een voorbeeld van een title en description tag van onze pagina over Taganga, de kleur rood is standaard voor elke website en blauw is de tekst te zien die je zelf moet toevoegen;

Meta tags

Extra SEO tip: geef iets meer power aan de belangrijkste zoekterm door deze aan het begin van de meta tags te zetten zoals wij hier met “Taganga” hebben gedaan.

2. Voeg headings tags toe aan je titels

Een heading is eigenlijk een koptekst of titeltekst van een hoofdstuk, paragraaf of alinea. Net als bij elk tekstdocument dat je ooit hebt gemaakt staan er mooie titels bovenaan die iets zeggen over de tekst eronder. Met een internetpagina moet er precies hetzelfde gebeuren wil de gebruiker en de zoekmachine crawler de pagina snel kunnen scannen op nuttige informatie. Daarnaast geven de headings waarde aan de webpagina’s voor crawlers wat bijdraagt aan de effectiviteit van SEO. Wil je headings effectief implementeren gebruik dan exact de volgende opmaak 1x H1, 1x H2 en de overige titels allemaal H4 of H5. Sla H3 over om de afleiding voor crawlers en bots te beperken en de focus te leggen op de H1 en H2. Gebruik niet meer dan 1x een H1 en H2 titel! Doe je dit wel dan zorgt dit er voor dat de crawler niet meer weet waar de pagina over gaat en waar hij hem moet indelen bij SERPs. De headings worden toegevoegd in de tekst als volgt, rood is weer standaard en blauw staat voor eigen invulling;

headings, kopteksten, titeltekst

Zie je de keywords van de title en description tags terugkomen? Taganga is de belangrijkste zoekterm van de pagina en moet daarom vermeld worden in de H1 en H2.

3. Maak je URLs zoekmachine vriendelijke

Elke URL of link naar een interne pagina moet zoekmachine en gebruikers vriendelijk zijn. Een URL die zo loopt: https://mooji.nl/post/3410431/ zegt niks over de pagina of de informatie op de pagina. Maar de URL: https://mooji.nl/colombia/taganga/ zegt precies waar de pagina over gaat namelijk Taganga in Colombia.

Google friendly URL

Hier zie je weer de belangrijkste zoekterm van de pagina terugkomen namelijk “Taganga”. Dit zorgt ervoor dat je website optimaal geïndexeerd wordt in Google of andere zoekmachines.

4. Schrijf je pagina’s voor Google en zijn gebruikers


Pagina’s schrijf je natuurlijk voor bezoekers van je website maar ook voor Google en andere zoekmachines omdat ze anders je website niet kunnen vinden. Dit klinkt logisch maar de juiste balans vinden blijkt in de praktijk vaak erg lastig! Het is de bedoeling dat je de lezer meeneemt maar ook de crawler vertelt waarover de pagina gaat. Op onze pagina over “Taganga” noemen we de hoofd zoekterm meerdere malen in de tekst op de pagina. Hierdoor weet elke zoekmachine dat deze pagina tekst en informatie bevat over Taganga. Voor deze pagina over Search Engine Optimisation hebben wij “Zoekmachine Optimalisatie” en “SEO” als zoektermen gebruikt in de tekst.

301 redirect

5. Gebruik 301 redirects

Een 301 redirect is een permanente omleiding op je website. Waarvoor heb je deze omleiding nodig? Omdat het namelijk mogelijk is om te surfen naar https://mooji.nl/colombia/taganga/ en https://www.mooji.nl/colombia/taganga/, zie je de www. in de tweede link staan? Als je naar beide pagina’s surft kom je uit op https://mooji.nl/colombia/taganga/. Dit komt door de 301 redirect die de www. versie doorstuurt naar de versie zonder www. toevoeging. Doe je dit niet dan zal Google denken dat er twee dezelfde pagina’s bestaan wat niet bijdraagt aan de uniekheid van de pagina. Dit is nadelig voor je SEO en zal ook verwarrend overkomen bij website bezoekers.

Verplicht deze zoekmachine optimalisatie regels toevoegen

Als je onze vijf basis SEO adviezen implementeert in een website dan zal hij geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en website bezoekers. Crawlers en bots kunnen de website snel en effectief lezen en indelen op de juiste zoektermen waardoor je snel op de eerste positie komt in SERPs. Daarnaast ziet de website er voor bezoekers aantrekkelijk uit in Google, Bing, Yahoo of andere zoekmachine resultaten (SERPs). Mede hierom is het eigenlijk geen optie om deze SEO regels niet toe te voegen aan je website.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) deel 1: Basics
4.7 (93.33%) 3 votes