Social Media Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie deel 4: Social media

Social media, de Holy Grail van Online Marketing. Toch? Wij gebruiken het in ieder geval om onze online awareness te vergroten. Maar heeft het wel een effect voor SEO doeleinde en stijgen we met een paar Facebook post en likes in de SERPs? Helaas kunnen we hier (nog) geen definitief antwoord op geven want tot op heden blijft de SEO waarde van social media een geheim van Google en andere zoekmachines. Niettemin is social media (SM) één van de meest succesvolle online tools om te engagen (verbinden) en interactie te hebben met klanten, fans en volgers. Het vergroot de marketing kanalen en output van manipulatieve reclame. Daarnaast vinden mensen het gewoon leuk om ergens bij te horen. Over welk social media kanaal wil je meer weten?

Community bouwen Facebook
Instagram Pinterest
YouTube Twitter
Met regelmaat updaten


Een social media community

Zonder een website met een stevige positie in Google is het lastig om een grote community online te vergaren. Toch is het wel degelijk mogelijk omdat het eigen netwerk vaak groter is dan gedacht. Een mens kan volgens het boek van de antropoloog Robin Dunbar (How Many Friends Does One Person Need? Dunbar’s Number and Other Evolutionary Quirks) ongeveer 150 vrienden onderhouden. Dit zijn geen “close friends” maar wel bekende, buren, verre vrienden et cetera. Deze bekende hebben ook allemaal rond de 150 vrienden wat al een netwerk maakt 22.500 mensen. Hierdoor kan de community zeer snel uitgroeien via social media, kijk maar eens hoeveel Facebook groepen er zijn over huisdieren die geen website hebben. Het delen van informatie in een social media community levert een gigantische bom aan awareness en bezoekers op die allemaal naar de website gemanipuleerd kunnen worden. Maar hoe bouw je nu een grote community op?

Hoe trek je mensen aan op social media?


De gebruikers van social media kan je lokken met aantrekkelijke informatie, posts en plaatjes. Daarnaast lukt het alleen als de informatie niet gespammed wordt en de social media post de bezoekers een eerlijk beeld geven van wat ze kunnen verwachten. Probeer de gebruikers niet alleen maar te lokken met een aantrekkelijk social media bericht want als ze daarna matige content te zien krijgen is de kans klein dat ze nogmaals zullen drukken. Keep it simple en less is more in een social media bericht. Er zijn tegenwoordig oneindig veel social media kanalen die te gebruiken zijn om een succesvolle groep volgers te rekruteren, maak daarom gebruik van cross channel social media.

Social Media

Facebook


Facebook is tot op heden nog steeds één van de machtigste social media platforms in de wereld en Nederland. Echter neemt de waarde onder de jeugd af want deze verplaatsen zich langzaam naar nieuwere social media zoals Instagram en Pinterest. Desalniettemin kan Facebook nog steeds zeer effectief worden ingezet om een community op te richten en efficiënt marketing op uit te voeren. Daarbij is de mentale barrière voor mensen op Facebook zeer laag om zich te verbinden met een merk of groep.

Facebook community

Hoe kan je snel mensen vergaren voor een Facebook groep? De beste manier is om een social Like Box te plaatsen op je eigen website en deze te koppelen aan de bijbehorende Facebook groep/pagina. Als mensen nu de website een Like geven worden ze automatisch lid van de groep en ontvangen ze updates als er een bericht geplaatst wordt. Op https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-box-for-pages kan je een Facebook Like Box aanmaken. Gebruik de iframe code om de FB widget in de website te plaatsen zoals we je geleerd hebben in deel 3 van onze SEO posts.

Facebook pagina tip: Na 25 likes is het mogelijk om een unieke URL te claimen voor de Facebook pagina. Dit kan via de “Settings” en dan onder de tab “Page Info”. Let op je kan de URL maar één keer veranderen! De URL komt er bijvoorbeeld zo uit te zien: https://www.facebook.com/tokyoNL of https://www.facebook.com/Mooji.nl.

Instagram


Instagram is vooral populair onder de jeugd en werkt zeer effectief om een grote groep volgers te vergaren. Het is namelijk gigantisch makkelijk om met hashtags “#” een grote groep mensen te bereiken. Daarnaast is dit social media platform geheel gebaseerd op visuele interactie met plaatjes en foto’s. Het doorloodsen van traffic net als bij Facebook naar de website is lastiger omdat er geen links geplaatst kunnen worden.

Instagram Community

Toch kan er met een Instagram account snel een grote groep volgers worden vergaard die vanzelf hun weg naar de website zullen vinden. Daarbij werkt het natuurlijk ook als een branding kanaal voor het merk of product. Bekijk onze Instagram op http://instagram.com/mooji.nl.

Pinterest


Net als Instagram werkt Pinterest met plaatjes en foto’s. Ze hebben dit sociale platform alleen iets meer mogelijkheden gegeven waardoor wij vinden dat het effectiever kan worden ingezet dan Instagram. Het verschil tussen beide platforms is eigenlijk dat Instagram (korte awareness lifespan) de snelle versie van Pinterest is. Daarnaast kan er gemakkelijker gezocht worden op Pinterest naar interessante pins. Wij gebruiken zelf niet actief een Pinterest account maar hebben wel een zeer interessante en effectieve functie van het platform toegevoegd aan onze website. Als er namelijk met de muis over een foto of plaatje heen wordt gegaan dan krijg de gebruiker een “Pin It” button te zien. Met deze “Pin It” button kan een gebruiker het plaatje makkelijk verspreiden via Pineterest. Voor onze posts met foto’s van reizen werkt het zeer goed en genereren we al redelijk wat traffic op deze manier. De “Pin It” functie is gemakkelijk toe te voegen door de volgende code ergens net onder de te plaatsen.

Pinterest tip: Je kan de button ook aanpassen en een ander kleurtje geven op https://business.pinterest.com/nl/widget-builder#do_pin_it_button.

YouTube

Geen enkele website kan zonder plaatjes of filmpjes anno 2015. Dit hoeft ook niet want je kan gemakkelijk een mooie 4K UHD filmpje uploaden op YouTube en deze dan inladen op de website zonder pagespeed te verliezen. Visuele effecten zoals video zorgen ervoor dat de bezoekers langer op de website blijven. Maak je mooie filmpjes dan is het mogelijk om een hele community op YouTube te maken. Deze kan dan weer effectief worden ingezet voor marketing doeleinde.

Twitter

Twitter gebruiken wij niet. Dit omdat het in onze ogen te weinig toegevoegde waarde geeft op dit moment. Zelf hebben we wel een Twitter account en volgen we vooral Breaking News en andere actuele onderwerpen. Echter kan Twitter net zo effectief worden ingezet als Facebook maar biedt het voor ons te weinig extra functionaliteiten.

Regelmatig updaten

Wij raden aan om via elk social media kanaal dat je gebruikt minimaal één post per dag te versturen. Stuur je er meer per dag dan zullen mensen de berichten automatisch gaan negeren of vinden ze het misschien wel vervelend. Wissel ook je berichten door af en toe eens niet je link te spammen maar een leuk weetje of plaatje in te voegen.

De toegevoegde waarde van Social media

De toegevoegde waarde van Social Media is nu wel duidelijk lijkt ons? Het effectief inzetten van verschillende online media kanalen kan leiden tot een groep fans, volgers en uiteindelijk een gehele community. Deze community kan effectief worden gebruikt voor de branding en awareness van het merk of product. Daarbij komt natuurlijk ook de verspreiding van nieuwe content en reclame met een gratis klik op een knop. Puur voor SEO doeleinde hoef je social media niet in te zetten want de links op een Facebook pagina gelden niet als backlink. Echter denken wij wel dat social media enige invloed heeft op de posities in SERPs alleen hoe blijft tot op heden een mysterie.

Zoekmachine optimalisatie deel 4: Social media
5 (100%) 1 vote